reklama

Festiwal Muzyka Archiwów

reklama
Festiwal Muzyka Archiwów
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
ul. Kostki Potockiego 10/16, Warszawa
Kiedy: 2021-10-01 - 2021-10-03
Czas trwania: 19:00
Koszt wstępu: bilety

Zakurzone. Zapomniane, Nieodkryte. Skarby muzyki i sztuki mogą w ten sposób czekać na półkach bibliotek i archiwów wiele lat, aż czyjaś ręka często przypadkiem wydobędzie je szczęśliwie na światło dzienne. Odkryte ukazują swoje ponadczasowe piękno, przemawiające do każdego odbiorcy. Festiwal „Muzyka archiwów” został stworzony właśnie po to, by ukazać to, co zapomniane, lecz cenne i niezmiernie interesujące. Jego twórcy stawiają sobie za zadanie ukazywać szerokie konteksty, w których muzyka funkcjonowała oraz poszukiwać jej związków z innymi dziedzinami sztuki. Tę nierozerwalną więź podkreślić ma umiejscowienie koncertów w historycznych wnętrzach oraz opatrzenie ich wykładami. Prezentując Państwu pierwszą edycję Festiwalu „Muzyka archiwów” zachęcamy do uczestnictwa w wydarzeniach i odkrywania dawnych dzieł, w których wciąż pulsuje
życie.
Judyta Tupczyńska
Dyrektor Artystyczny Festiwalu
------------------------------------------
Fundacja Ars Chori zaprasza na pierwszą edycję Festiwalu Muzyka Archiwów który odbędzie się w dniach 1 i 3 października 2021 roku w Oranżerii Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Wstęp na koncerty festiwalowe jest wolny.
Obowiązuje ważny bilet wstępu do parku Pałacu w Wilanowie:
------------------------------------------
Program festiwalu:
DZIEŃ PIERWSZY - MUZYCZNE MEDYTACJE
Program koncertu dotyka tajemnicy narodzin muzyki instrumentalnej. Wczesny barok to
wciąż czas dominacji muzyki wokalnej, a jednocześnie okres powstania sonaty – najważniejszej formy czysto instrumentalnej. Lecz zanim muzyka instrumentalna zupełnie się usamodzielniła wirtuozi skrzypiec, kornetu czy violi da gamba opierali swoje kompozycje na popularnych renesansowych wielogłosowych utworach wokalnych – madrygałach, motetach i chansons. Jeden z głosów (najczęściej najwyższy) ozdabiano, dodając bogate ornamenty, a pozostałe głosy wykonywano na instrumencie harmonicznym – organach, klawesynie czy lutni. W latach 20-tych XVII wieku kompozytorzy odchodzą już od tych praktyk, koncentrując się na samodzielnych formach instrumentalnych. Francesco Rognoni i Adam Jarzębski, tworząc swoje ornamentacyjne opracowania odpowiednio ok. roku 1620 i 1627 byli jednymi z ostatnich stosujących tę technikę. W ich twórczości zderza się stara, niemal archaiczna forma z najnowszymi efektami, wprowadzonymi wraz ze stile moderno, jak technika koncertująca czy rozbudowane wirtuozowskie figuracje i czysto instrumentalne ornamenty. Partie solowe przeznaczone są na skrzypce – nową wschodzącą gwiazdę muzyki oraz violę bastarda – instrument o szerokiej skali, dającej możliwość gry w rejestrach od najniższych do najwyższych. Te muzyczne medytacje łączą głosy ludzkie i instrumenty, odchodzącą polifonię i nowy styl, czyste spokojne linie melodyczne i popisowe ornamenty. Wsłuchajmy się.....
Przed koncertem wysłuchamy Wykładu Tomasza Kulsa pt: "Warszawa szlakiem Gościńca Adama Jarzębskiego. Rekonstrukcja miasta z roku 1643 w 25 obrazach”
Wprowadzenie do koncertu wygłosi Jakub Burzynski
WYSTĄPIĄ
Zespół muzyki dawnej Musarion:
Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe
Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba
Michał Sawicki – pozytyw
Zespół Wokalny Ars Chori:
Soprany: Katarzyna Bienias, Aleksandra Karolak, Maria Natorska, Agnieszka Mietlicka
Alty: Joanna Gontarz, Dorota Wołodźko
Tenory: Adam Sławiński, Andrzej Marusiak, Marcin Kumosiński, Piotr Mrówka, Wiktor Szablewski
Basy: Krzysztof Chalimoniuk, Daniel Herasimenko
Zbigniew Tupczyński - dyrygent
DZIEŃ DRUGI - Z GŁĘBI STRUN
„Nigdy nie spotkałem człowieka, który by tak zdradzał swe uczucia w czasie gry na skrzypcach jak sławny Arcangelo Corelli, którego oczy niekiedy płoną prawdziwym ogniem, rysy wykrzywiają się, a gałki oczne wywrócone są jak w agonii; tak bardzo poddaje się on temu, co robi, że sprawia wrażenie, jakby był innym człowiekiem”. Tymi słowami opisuje sławnego kompozytora francuski muzyk François Raguenet. Wypowiedź ta zwraca uwagę na to, co we włoskiej muzyce jest najważniejsze – wyrażanie emocji. Włoscy twórcy barokowi przedstawiali je za pomocą różnych środków – światłocienia i kompozycji w malarstwie, dynamicznego wygięcia postaci w rzeźbie, czy różnorodnych kontrastów, nasyconej melodyki i harmonii, a także wirtuozerii w muzyce. Skrzypce stawiano najwyżej spośród instrumentów, jako ten, który może „wyrazić wszystko” prawie tak samo doskonale jak śpiew. Jednak w kompozycjach włoskich barokowych wirtuozów skrzypiec nie tylko
emocjonalne natężenie przykuwa uwagę, ale również doskonała forma i piękna melodyka. Na koncercie zabrzmi pięć sonat pięciu wielkich mistrzów skrzypiec: Arcangela Corellego, który zainspirował całe pokolenia kompozytorów, jego ucznia Francesca Antonia Bonportiego, Antonia Vivaldiego oraz rywalizujących ze sobą Giuseppa Tartiniego i Francesca Maria Veraciniego. Tylko jedna z wykonywanych sonat („Didona abbandonata” Tartiniego) posiada tytuł, który pozwala różnorodne afekty przypisać konkretnej postaci i zdarzeniu. Muzyka nie potrzebuje jednak nic tak dosłownego, gdyż płynie z głębi strun - z głębi duszy – z głębi serca...
WYSTĄPIĄ
Zespół muzyki dawnej Musarion
Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe
Justyna Rekść-Raubo – wiolonczela barokowa
Patrycja Domagalska-Kałuża - klawesyn
------------------------------------------
Festiwal Dotowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Narodowe Centrum Kultury w programie Interwencje 2021
Patron Medialny RDC
Organizator Fundacja Ars Chori
Partnerzy wydarzenia: Muzeum Płac Króla Jana III w Wilanowie, Kwintesencja, GoOut, PG 



reklama
reklama

Kalendarz

Prognoza pogody

14°C
1.54km/h
1024hPa
Dane pogodowe dostarcza openweathermap.org
reklama
reklama
reklama